Már egy hete a farsang
időszakában vagyunk. Mi ez az ünnep? Honnan kapta a nevét, és hogyan alakult
ki?
A
farsang hossza évről-évre változik, mivel zárónapja a húsvét időpontjához
kötődik. Vízkereszttől (január 6.) a húsvétot megelőző
40 napos nagyböjt kezdetéig, azaz hamvazószerdáig tart. Farsang
a tavaszvárás pogánykori, igen változatos képet mutató ünnepeiből nőtt ki,
gyakorlatilag a zajos mulatozás, a tréfacsinálás, bolondozás, eszem-iszom
és az advent lezárulásával, a párkeresés, udvarlás időszaka. Magyarországon
a farsangi szokások a középkorban honosodtak meg, és számos idegen nép hatása
érvényesült bennük.
A Magyarországon közismert farsang elnevezés a bajor-osztrák
Fasching szóból ered. Ez a fogalom - akárcsak a karnevál - a középkorban
a böjttel függött össze, a böjt napját megelőző, húshagyókeddi éjszaka
elnevezése volt. Ezt jól mutatja a Fasching irodalmi formája, a Fastnacht
(Fasten=böjtölés; Nacht=éjjel). Ezt a szóformát őrzi a Nyitra megyei farsangi
köszöntő refrénje, amelyet Kodály Zoltán jegyzet fel 1909-ben: “Agyigó,
agyigó, fassang, fassang!” Az idők folyamán a fogalom már a böjti napokat
megelőző egész, másfél hónapos időszak jelölésére szolgált. (Más értelmezés
szerint a farsang neve a német fasen, faseln: mesélni, pajkosságot űzni,
szóból ered.)
Az
év ezen időszakában már az ókori Rómában is rendeztek álarcos felvonulásokat,
zenés táncmulatságokat, úgynevezett Saturnalia ünnepet, a téltemetés-tavaszvárás
jegyében. A mulatságok egy álló hétig tartottak, a szegényeket megvendégelték,
a családtagok ajándékokat adtak egymásnak. Ilyenkor rendezték a kedvelt
gladiátorviadalokat is. Latin nyelvterületen a 'carneval' szó a
farsang megfelelője, jelentése a hús elhagyása. Más magyarázatok szerint
azt a díszes szekeret nevezték carrus navalisnak, amelyet egykoron vidám,
álarcos menet tolt végig Róma utcáin, innen a karnevál elnevezés.
A középkorban is tovább éltek ezek az álarcos, állatjelmezes
felvonulások. A reneszánsz Firenzében az álarcosbálok védnöke maga a városállam
Medici-uralkodója, Lorenzo il Magnifico volt.A római farsang lóversenyeiről
(Corso) is híres volt. Párizsban a boeuf gras-t (kövér ökör) álarcosok
vezetik körül a városban s ezzel fejezik be a farsang ünnepét. Spanyolország-ban,
különösen Madridban, Sevillában és Cadizban rendkívüli fényes álarcos
felvonulások a divatosak. A Németországban is
divatos álarcos felvonulásokról és az ezekkel összekötött pajkosságokról
elnevezték a húshagyó keddet bolondok keddjének (Narrenfest).
A német reformátorok majdnem örökre elfojtották e népünnepeket, s csak
a múlt század elején kezdték egyes német városok újra feléleszteni; pl.
München, Aachen s főképp Düsseldorf.
A
mai napig őrzi a farsangi hagyományt a Velencei karnevál, amely
külföldről is nagyon sok látogatót vonz, ez talán Európa leghíresebb karneválja.
Ahogy a maszkviseletből megszületett a színház, a velencei karnevál is
azt sugallja, hogy az egész világ nem más, mint hatalmas színjáték. Farsang
idején Velence a színpad, álarcosai pedig a szereplők.
A farsangot Európán kívül is megünneplik. Amerikában a
legnagyobb múltra a New Orleans-i karnevál tekint, de a leglátványosabb
a Rio de Janeiro-i, amely egy hétig is eltart.
Milyen szokások éltek és élnek a Kárpát-medencében
a farsangi időszakban?
A
vízkeresztet követő első hétfőnek regélő hétfő volt a hajdani neve.
Megjelölése bizonyosan magába foglalta a nagy ivás, lakomázás, áldomás
értelmét, de ezen túlmenően valószínűleg utal a szerencsés évkezdésre,
a ter- mékenységet, boldogságot biztosító jókívánságokra is, akárcsak
a nyugat-magyarországi regölés. (Forrás: Kalendárium - Molnár V. József)
A vízkeresztet követő vasárnapok az Érdy-kódex szerint: első menyegzős,
másod menyegzős, harmad menyegzős vasárnap, meg a többi, vagyis amikor
az egyház nem tiltja az esküvőket. A szószékről ilyenkor hirdette ki a
pap a házasulandókat.
Január 25. Pál fordulása
(Szegeden "Jóraforduló Pál", az apostol megtérésének emlékezete.)
E
nap időjárásáról a termésre, a gazdaság kilátásaira következtetett a régi
falu népe. A jó idő jó termést jelent, a köd a jószág pusztulását,
a szélvihar háborút. Szentesen azt tartják: "Hogyha szeles pálfordulás,
akkor leszen hadakozás". A csanádapácaiak szerint, ha szép, derült
az idő, akkor még annyi hideg napra lehet számítani, amennyi az esztendőből
már eltelt. Klárafalván e napon megpiszkálták a ludak fenekét, hogy szaporán
tojjanak. Az öregasszonyok Magyarbánhegyesen azt kérték Páltól, hogy "fordítsa
meg a rostát". A székesfehérváriak mondásában:
"Pál: fele kenyér, fele bor". Az elmúlt év termésének fele
ekkorra ugyanis már elfogyott, a másik felét a tavaszi újulásig nagyon
beosztották a módos családok is. Zalaszentbalázson így módosult e vélekedés:
"Fele kenyér, fele széna, fele fa". Somlóvidéken azt
tartották, hogy e napon a határban minden esztendőben valaki megfagy,
a tél megköveteli az áldozatát. Nem lehetetlen, hogy az átfordulás ősi
emberáldozata maradt fönn ebben a vélekedésben. Halál nélkül nincs megújulás.
E nap terményvarázsló szokása volt, hogy a hagymadugványos tarisz-nyát
fordítva akasztották vissza, s megfordították a szögön a szitát.
Február közepén: "Farsang farka"
A lakodalmak, a háromnapos vigadalom és rítusrend általában
hétfőn vagy szerdán kezdődött. A régiségben a legtöbb lakodalmat farsang
végén tartották. Valamikor a szombat estétől
húshagyó kedd éjfélig tartó időszakot nevezték farsang farkának, a hét
hátralévő részének csonkahét volt a neve. Húshagyót néhol sonkahagyónak
is mondták, a hamvazószerda vidékenként kapott más-más titulust: pl. hamvas
böjtfő, böjtfakadó, de csak a száraz és fogöblítő szerda népi eredetű.
Csütörtöknek pedig csonka, zabáló, torkos, dobzódó a neve, mert akkor
felfüggesztették a böjtöt, hogy a farsangi maradék elfogyjon. A farsang
farkát előző kövér csütörtök sonka- és kocsonyafőző, meg száraztészta-sütő
nap volt, de estefelé már látogatónap is.
Éjféltől szombat estig szünetet tartottak, akkor azonban megkezdődött
a farsangozás, annak a palack bornak a kiadásával, amelyet az elmúlt évi
avatáskor a legények a kocsma földjébe ástak. Ettől kezdve hamvazóig
evés, ivás, móka, alakoskodás, tánc következett. Tobzódás mindabban, ami
zsírossá teszi az ember testét, lelkét. Az általános farsangi lakomázásnak
fajtái voltak vasárnap vagy kedden a kanivók, csütörtökön pedig az asszonyok
ivója. Amazt a gazdák, emezt pedig az asszonyok tartották a kocsmában.
Mindkettő példája a falusi nép közt bizonyos termésvarázsló alkalmakkor
és jeles napokon még ma is élő, nemek szerint elkülönülő, férfias vagy
asszonyos szokásoknak.
Gonoszűző, tisztulatot adó, termésvarázsló
a farsang farkának minden szokása. Ilyen a zajos kongózás,
hajnalozás, az állakodalom, a hamis bíróság, a tréfás temetés, amely a
falu bűneinek eltemetésével együtt a tél "elhantolása" is; de
ilyen a turizás, sardózás, a turka, a busó, és kuka (dőre) járás is. Régen
ide tartozott a legény és lányavatás kemény próbája is; de a fiatalasszonyok
és lányok életvesszővel való meg-ütögetése és az állatok zabáltatása,
körülfüstölése csakúgy. A hajdan volt farsangokon elszabadult a pokol,
a régi törvényt szüntették meg, hogy a negyvenhat napos penitencia majd
az újat hozhassa.
Busójárás Mohácson
Napjaink
leglátványosabb farsangi alakoskodása a Mohácson lakó délszlávok csoportos
busójárása. A busók fából faragott álarcokban jelennek meg,
mozgásuk, viselke-désük rituálisan meg van szabva. A busóálarcot eredetileg
csak a fel-nott sokác férfiaknak volt szabad felölteniük, a legények másfajta
álar-cot viseltek.
A farsangi alakoskodók általában kis párbeszédes jeleneteket is előadnak.
A farsangi lakodalmas játékok közül leglátványosabb a Nyugat-dunántúli
rönkhúzással összekötött mókaházasság. A kidöntött fát húzták végig az
úton a leányokból, legényekből álló párok. A rönkhúzást olyankor rendezték
meg, mikor a községben abban az évben nem volt lako-dalom.
Sokfelé ismeretes a tuskóhúzás. Bekormozott képű legények
tőkét húznak maguk után a falú utcáin. Végül aztán megszégyenítésül valamelyik
pártában maradt lány kapujához kötik. A néphit ugyanis szégyennek tartja,
ha valaki házasulandó létére kimarad a farsangból, azaz nem házasodott
meg a legalkalmasabb időben, és így vétkezett a tavasz kozmikus törvénye
ellen.
Ma már a technika fejlődésének, a tömegkommunikáció elterjedésének,
vagy a kor szellemének köszönhetően szinte alig van olyan település, ahol
a jelmezes maskara öltésen kívül még él valamilyen szokás. Ma a bálok
divatját éljük, melyek egyre több helyen, egyre több újdonsággal állnak
elő.
Forrás: http://www.unnep.mentha.hu/farsang.htm
http://kincsestar.radio.hu/jeles/jelesfarsang.php
|