|
USA - 2006 MarathonandBeyond-maraton
Fényes napok Budapesten
Ahogy a Vasfüggöny felemelkedett, Kelet-európa nyugati útra indult.
Írta Richard Benyo
Az első benyomásokat tollal vetjük papírra; a másodlagos benyomások a radír alkalmazásával kezdődnek.
10 éves voltam, mikor 1956-ban első benyomást tett rám Magyarország. Akkor úgy tanultuk, hogy a világ két táborra oszlik: az álnok és gonosz kommunistákra és miránk. A 36 taknyos kölyökből álló osztály tudta, hogy merre található Magyarország mert hetente többször is volt földrajz óránk. Most azonban a kedves apáca aki egész álló nap információval tömte a fejünket elmagyarázta, hogy Magyarország lakosai, a Vasfüggönyön belül élő emberek fellázadtak Szovjet uraik ellen és Budapest utcáit harc dúlta fel. Tudtuk azt is, hogy Budapest hol van mert tanultunk a világ fővárosairól. Még arról is volt fogalmunk, hogy mi is volt az az Osztrák-Magyar Monarchia.
Egy héten át követtük a Magyar Forradalmat az újságokban. Aztán hallottuk, hogy egy magyar család elmenekült hazájából és egy pár tucat mérföldnyire levő városba érkezett. Az újság akkor egy történetet hordozott magában. Habár soha nem találkoztunk a magyar családdal, mindannyian éreztünk valamiféle kapcsolatot velük hisz az osztályban legtöbbünk ősei valahonnan Közép- és Kelet-Európából származtak.
Számos évvel később nagy felbolydulás okozott A Fal leomlása Németországban. Ugyanilyen izgatott voltam mikor hallottam, hogy a régóta szenvedő és elnyomott országok felöl végre felemelték a Vasfüggönyt. Varsó, Prága és Budapest most hirtelen sokkal nyitottabbá vált a külvilág felé, és ezek a fővárosok boldogan sütkéreztek újonnan támadt szabadságuk fényében.
Mikor 2005 Októberében alkalom kínálkozott arra, hogy ellátogassak a 20. évente megrendezett Budapest Maratonra, a döntés kevesebb időt vett igénybe mint 30 métert végigsprintelni. Bármilyen más döntés egy jogosan kiérdemelt, negyedikes tanítónőm szellemétől elszenvedett nádpálcást verést indokolt volna a térdeimre.
Budapestre jutni hosszadalmas de egyszerű. Szállj fel San Francisco-ból, válts repülőgépet Londonban, szállj le a Ferihegyi Repülőtéren Budapest mellett, majd utazz be a városba kisbuszon.
A belvárosba vezető út olyan helyeken vezet keresztül melyek jellegzetesen Kelet-Európaiak de ugyanakkor ismerősek is: apró bevásárlóközpontok, időjárás-nyűtte házak, egy-két benzinkút vagy garázs és helyenként a szovjet-kori konzervdobozhoz hasonlító társasház. Az angol nyelvű táblák a magyar feliratokkal közösen, egymás mellett láthatók és a látogató hamar felismeri, hogy hová lett az a sok Z betű amit a világ többi része nem használ.
A városkép
A külvárosból a belvárosba való átmenet egy pár épület blokk alatt zajlik le. A váltás megdöbbentő, különösen ha épp sötétedés tapasztalja az ember. A belváros jól kivilágított és nagyon is nyüzsög benne az élet, gyalogosok és autóforgalom és bárok és klubbok és emberek ahogy szállodák ajtaján kilépve nekiindulnak az éjszakának: egyáltalán nem hasonlít a fekete-fehér képeken árbázolt nyüzsgéshez a rég letünt kommunista korszakból. A falakon poszterek hirdetik azt az erotikus kiállítást ami a maratonnal egy hétvégén zajlik le.
A hotelbe érkezve az első benyomásom az, hogy magyarországon olcsóbb jó bort inni mint átlagos sört. Az ország híres kitűnő szőlőültetvényeiről, és kellőképp büszke is borai minőségére. Régebben már volt tapasztalatom magyar borokkal és meg is tartottam egy 1975-ös cimkéjű Jánoshegyi-Johannes-berger (a magyar Gewurztraminer) Ausbruch-ot ami rendkívül ízlett. A hotelben 5 dollárba kerül egy doboz sör, míg egy rendkívül jó 0.75 literes Balatonlelle Merlot a St. Donatus borospincéből 11 dollárba kerül. A magyarok még nem váltottak át az euróra és forintot használnak amiből kb. 200 tesz ki egy dollárt.
Kissé borzongató a séta amit a közeli belvárosban teszek hogy lábaimból elmúljon a fáradtság, mert minden sarokban, minden kis mellékutcában és szinte minden ház kapualjában megbújik valaki. Az éjszakai megvilágításban ezek a sunyi figurák egyenesen alattomosnak tűnnek. Ám a közelebbi szemügyre vétel után kiderül, hogy nem hatósági kémekről van szó, hanem szobrokról - szobrok állnak mindenütt. Úgy tűnik ha az ember felvesz egy kallódó szemétdarabot az utcáról és kidobja egy szemeteskukába, rögtön szobrot állítanak az emlékére. Lehet, hogy több a szobor a városban mint lélegző lakos.
Nagyon felfrissülök a Dunaparton tett séta alatt, látom ahogy a Budai oldal és Buda vára visszatükröződik a sötét víz felszínén. A következő reggelen veszem majd csak észre, hogy a híres Kék Duna nem is annyira kék, vize sokkal inkább a San Francisco-i kikötő piszkos-zöldjéhez hasonlít. Hosszú turistahajók járnak-kelnek a folyón és egykedvű uszájok vontatják teherhajóikat fel az árral szember.
A két-kocsis villamosok naphosszat róják a folyó mindkét oldalát, ami úgy tűnik egyszerre gazdaságos és nagyon is kihasznált. Állítólag Budapest dolgozóinak a fele a tömegközlekedést használja, s mint ahogy a következő napokban rá kell jöjjek ez egy jó dolog, mert a városban szinte lehetetlen parkolóhelyet találni. Budapesten 1.8 millió ember lakik. Az egész országban kb. 2.5 millió autó és mintegy 400.000 kereskedelmi jármű található melyek nagy része szennyező dízelt fogyaszt. A kb. 3 millió jármű látszólag a város egyazon szabad parkolóhelyéért küzd. Parkoló garázsok nincsenek, úgyhogy mindenki ott parkol ahol tud. Ami azt illeti sok helyen külön táblák mutatják, hogy tökéletesen rendben van ha az autók félig a járdán parkolnak. Magyarország 2004 május 1.-én csatlakozott az Európai Unióhoz aminek az egyik mellékhatása, hogy a város tele van EU-s bürokratákkal akik mind EU-s rendszámtáblát viselnek fényes-pompás autóikon. Ami a kevéssé odafigyelő parkolókat illeti, a rendőrség kerékbilincs segítségével hatástalanítja járműveiket. Ezek közül a legtöbb EU-s rendszámtáblát visel, ami azt mutatja hogy nem létezik semmiféle diplomáciai sérthetetlenség ha a parkolásról van szó.
A futók szigete
A Duna Budai oldala hegyes-völgyes, a Pesti oldal pedig sík. A folyó közepén pedig (amin összesen nyolc híd ível át) a Margitsziget fekszik, a futók paradicsoma, melyen egy tartán útvonal fut körbe. Képzeljünk el egy Central Park-ot vagy egy Golden Gate Park-ot aminek a szélén rózsaszín/narancssárga futú út vezet végig. A budai oldalon a pálya egy szakasza kicsit tönkrement de munkások épp a helyreállításon dolgoztak.
A város rendkívül gyalogos-barát, tele múzeumokkal, galériákkal és turistabuszokkal.
A város legmagasabb pontján, a budai oldalon áll a Citadella, egy massziv erődítmény mely valaha 60 ágyúval büszkélkedett. A Citadella legmagasabb pontján pedig a Szabadság Szobor áll, mely egy fiatal nőt ábrázol kezében egy pálmalevéllel. Az eredeti tervek szerint a lány egy repülőgép propellert tartott volna, emlékül magyarország kormányzójának, Horthy Miklósnak a fiára aki 1942-ben a II. világháború csúcspontján egy repülőgép baleset során halálozott el Ukrajnában. Ám miután a szovjetek 1944-ben átvették az uralmat magyarország felett és leváltották Horthyt, a tervek is megváltoztak. Mire a szobrot 1947-ben befejezték, a pálmaág azoknak az orosz katonáknak tisztelgett akik Budapest 1944-1945-ig tartó ostroma alatt elestek. A kommunisták még hozzáadtak óriásokat ahogy épp sárkányokat vágnak le, katonákat a Vörös Hadseregből és parasztokat akik újongva éljenzik felszabadulásukat a Szovjet hadosztagok által. Miután magyarország felszabadult a szovjet uralom alól és az ország kormánya elkezdte kigyomlálni a kommunista jelképeket, a hatalmas katonaszobrokat ledöntötték és elszállították.
A 2006-os év elején Vladimir Putin elismerte Moszkva bűnösségét az 1956-os magyar felkelés leverésében. Egy adott generáció vezekel az előző generáció vétkeiért. Putin 4 éves volt 1956-ban.
Magyarország helye a történelemben
Magyarország még mindig birkózik saját történelmével mely tele van háborúkkal és konfliktusokkal. Ám e küzdelem egy részét nyíltan kimutatja. A múlt évi maratoni hét alatt két kiállítást lehetett megnézni a Citadellában: az egyik egy volt bunkerben mutatta meg azok a magyarok által elszenvedett atrocitásokat akik nem értettek teljesen egyet náci szövetségeseikkel, egy másik pedig (az erőd tetején álló szállóban) képek százait mutatta meg melyek gyermekek szenvedéseit ábrázolták különböző haborúk alatt. A bunkerhez vezető úton a II. világháború alatt a németeket köszöntő magyarokat ábrázoló képek voltak kihelyezve. Azok a magyarok akikkel megbeszéltük a II. Világháborút és a későbbi kommunista megszállást nyitottak és őszinték voltak a témát illetőleg, mind a jó és rossz oldalait tekintve.
Míg a várba vezető úton nagy és tömött buszok kanyarognak fel, a futók jobban teszik ha felsétálnak vagy felkocognak a hegyoldalba épített lépcsőkön és aszfaltozott utakon; a lépcsők felett gyakran ívelnek át nagy lombos fák és néhány kanyarulatban teljesen szabad a kilátás a folyó pesti oldalára.
A Citadellából tökéletesen látni az északra fekvő Várat és a hatalmas Parlamenti épületet kicsit északkeletre, a Duna pesti oldalán. Még a Margitsziget déli csücskét is látni lehet.
Ha az ember magával hozza a versenytérképet, szinte az útvonal teljes egészét végig lehet követni a Citadella kilátójából mivel az majdnem végig a folyóparton fut. Azokat a pontokat is láthatjuk melyek nem a parton vannak, ha fókuszálunk a Városligetre mely északkeletre fekszik, a Parlement épületétől jobbra.
Az útvonal, mely mindkét oldalon illetve a Margitszigeten keresztül vezet, gyakorlatilag egy körút a Duna mentén.
A verseny 10:00-kor kezdődik; a kései időpont azokat a magyaroknak is figyelembe veszi akik a városon kívül laknak mivel a legtöbbjük nem engedhet meg magának egy hotelszobát a verseny előtti éjszakára.
Az indulás színhelye a tágas Hősök Tere – igen, ott is vannak szobrok – melyet az eredeti magyar telepesek illetve a rájuk következő uralkodók emlékére állítottak. A tér bőven rendelkezésünkre bocsátja tágas méreteit és ideális startot biztosít; amint a futók végig futnak rajta, az útvonal a tér túloldalán az Andrássy útba torkollik, mely egyenesen a folyóhoz vezeti őket. Az Andrássy út széles, két oldal végig előkelő házakkal és teleszórva antik lámpaoszlopokkal. Az úton kívül mindkét oldalt egyirányú és egysávú autóút fekszik, közte és a főút között pedig fákkal szegélyezett gyalogos sétány. Nem sokkal a rajt után a futók elhaladnak a jobb oldalukon fekvő Operaház előtt. Lábaik alatt ott fut a 110 éves kisföldalatti, mely egyben a legöregebb egész Európában.
Ahogy az Andrássy út a végéhez közeledik, az épületek utat nyitnak és láthatóvá válik a széles Duna, túloldalán a büszke Vár terpeszkedik a hegy tetőpontján, egyik feltűnő pontja a Halászbástya. A futók mind közül a legöregebb hídon, a Lánchídon (1849) haladnak át a budai oldalra. (A Dunán átívelő hídak egyet kivéve mind a II Világháború előtt épültek.)
Út a folyó körül
Ahogy a Budai oldalra érkezik, az útvonal délre indul a folyó mellett. Maga a pálya az táv legnagyobb részében (4km-37km) a Duna mellett fut és többször is átkel azon miközben jól kihasználja a rajta átívelő hidakat. Következésképp nincsenek túl nagy szintbeli különbségek azon kívül, amikor fel kell futni egy hídra majd az átkelés után lefutni róla. Az egyik legüdítőbb szakasz 15.5 km-től a 19. km-ig tart, mikor az út felvezet a Margit híd keleti oldalán majd leirányítja a futókat a Margitszigetre, ahol azok a sziget keleti oldalán futó tartán pályán végigfutva elérkeznek annak északi csúcskéhez és továbbhaladnak a Budai oldalra, ahol a volt Római Birodalom számos romja látható. Ahogy a Margitszigeten végig fut, az útvonal fás részeken keresztül, parkok, virágos kertek és egy luxus hotel komplexum mellett halad el miközben végig ott csobog az ember mellett a Duna, a kilátás pedig teljesen nyitott a város Pesti oldalára.
A Római romok után az útvonal visszakanyarodik a nyugati oldalra mielőtt még egyszer áthaladna a folyón, majd északra kanyarodik annak keleti partján és pont az impozáns Parlamenti épület mellett vezet el. A pálya itt röviden visszakanyarodik egy utca erejéig a Pesti oldalba, majd tovább visz le a Főúton, ami eredetileg a Duna egy mellékcsatornája lett volna de később forgalmas közlekedési használatra alakították ki. Ezután az útvonal visszafut a Városligetbe ahol is a célnál véget ér.
A maraton mellett találunk még öt másik futó illetve gyalogló versenyt is, a hat versenyszámon együttesen 15.000 futó vesz részt.
A célterületen számos sátor van felállítva ahol a futóknak sültkrumplit, mártást, virslit és sört szolgálnak fel, itt ehetnek, ihatnak, beszélgethetnek és zenét hallgathatnak. A zenekar egy alkalommal kirukkolt a ";Söröshordó Polka" magyar verziójával. A 2005-ben 20. alkalommal megrendezett maratonon kissé nedves de nem túl hideg volt az időjárás – tökéletes idő a futáshoz. Ahogy egyre több és több futó érkezett a célhoz és a sátrakba érkezve csatlakozott barátaihoz és családtagjaihoz, a kinti nedves időt mindenki elfelejtette és a mulatság egyre nagyobb méreteket öltött ahogy a futók elmesélték egymásnak a verseny izgalmait, már ahogy ez történik bárhol máshol a világ bármely más maratonján. Természetesen ez mind magyarul történt de egyúttal futónyelven is, mely valóban egy univerzális nyelv. Egy szimpatizáló fejbólintás elég volt az izgatott futónak, hogy meséljen csak tovább, amit az készséggel meg is tett.
Néhány városi maratonra a helyi bürokratikus hatalmak - akik néha még azt is hiszik, hogy ők birtokolják a versenyt - ráerőltetik hogy az olyan úton haladjon ahol a legkevésbé zavar így azok a város leglátványosabb és leggyönyörűbb helyszíneit kikerülve haladnak át rajta. A Budapest Maraton ennek szöges ellentéte. A verseny rendezői mindent megtesznek azért, hogy a 42 km.-es útvonalba annyi történelmi és építészeti tartalmat sűrítsenek bele amennyit csak lehet. A Budapesti útvonal egyik különlegessége, hogy némely híres látnivaló mellett többször is elhalad, néha az egyik oldalon (a Parlament a folyó oldaláról) majd később visszatér hogy a másik oldalát vehessük szemügyre (a Parlament a városi oldalról). Ha a Budai oldalon nem volna annyi emelkedő, kétségkívül a Citadella és a Vár is az útvonal részét képezné.
Mellesleg az útvonal az AIMS (Nemzetközi Maratonok és Futóversenyek Szövetsége) által lemért táv. Mint sok már Európai maratonnál, itt is szigorú 5 és fél órás korlátot szabnak.
A verseny rendezőjével
Az út egyik legérdekesebb része az volt, hogy némi időt tölthettem a verseny kellemes megjelenésű főrendezőjének, Kocsis Árpádnak a társaságában. Árpád jól beszéli az angolt - sok magyar tűrhetően beszél angolul és a magyar lakosság 99.4 százaléka olvasott - valamint kíváló mesélő. Ő rendezte a versenyt már a kommunista uralom alatt is. A verseny 1984-ben indult és egészen az 1990-es kommunista összeomlásig a kormány támogatta. Ahogy a kommunista uralom véget ért, a szponzorálásnak is vége szakadt. Ennek eredményképp 1994 és 1995 között nem is volt futóverseny. Ám 1996-ban a német tulajdonban levő Plus főszponzorként lépett a színre.
A kommunista uralom alatt Árpádnak nem volt gond önkénteseket és nézőközönséget találni. A párt vezetői gondoskodtak róla, hogy az emberek önként jelentkezzenek és hogy kijöjjenek a versenyre buzdítani a futókat. Azokban a napokban a mezőny soha nem volt túl nagy: 650 (ebből 101 külföldi) 1984-ben; a kommunista vezetőség alatt a rekord 1,180 (ebből 415 külföldi) volt 1987-ben; és 958 (ebből 117 külföldi) 1993-ban.
Azóta némiképp változtak a dolgok. A verseny megnőtt: 738 (ebböl 46 külföldi) futó 1996-ban; 2,444 (ebböl 729 külföldi) 199-ben; és 3,300 (ebböl 1,300 külföldi) 2005-ben. Ám az önkéntesek, akik valaha sértődötten jöttek a versenyre mert a kommunista hatalom erre kényszerítette őket, most jól fizetett jelentkezők közül kerülnek ki. Árpád minden önkéntesnek 2-3 eurót fizet óránként a munkájukért. A verseny maga körülbelül 1,500 önkéntest alkalmaz. Árpád szerint, aki mindíg is vidám főrendező volt, a 25. alkalommal megrendezett maratonra 5,000-en fognak benevezni. Az útvonal kb. minden 800 méterén akad valami ami felkeltse a futók figyelmét, legyen az a gyönyörködtető kilátás, egy frissítő állomás vagy egy élő zenekar. A versenyen nem osztanak ki korosztály-díjakat. "Lemondtunk róla," mondta Árpád. "Néhány éve eljött a polgármester, hogy kiossza a díjakat de a nyertesek nem jöttek el. Csak időpazarlást jelentett mindenki számára úgyhogy abbahagytuk"
A verseny fődíja szerény összeg, ezért az őszi versenyszezonban rajthoz álló elit futók általában nem Budapestre jönnek versenyezni. Az első helyezésért 150,000 magyar forint jár (kb. 750 amerikai dollár), bár létezik egy külön bőkezű jutalom a legjobb időket elért magyar futóknak (750,000 HUF egy 2:12 alatti férfi vagy 2:28 alatti nő számára). Hogy ezt jobb megvilágításba helyezzük, 2004-ben egy Staicu Simona nevű magyar hölgy nyerte a versenyt 2:38-as idővel, a férfiaknál pedig Adok Roland győzött 2:26-al.
Változások az útvonalban
A városban zajló rekonstrukciók és egyéb okok miatt a verseny útvonalát két-három évente meg kell változtatni, ennek ellenére a főbb látnivalók mindíg szerepelnek rajta. Árpád azt szeretné, ha ez a verseny lenne a legjobb a környéken - azon a területen ami az Ő megfogalmazásában a múltbéli Vasfüggönyt alkotó országokból kerül ki, ámbár nem győzi kihangsúlyozni: most hogy Magyarország az Európai Unió részese, sok magyar már nem mint Kelet-európa részeként hanem Közép-európaiként tartja magát számon. Ez egyúttal azt is jelentheti, hogy Árpád versengése a legjobb maraton címért magába foglalhatja Bécset és Hamburgot is.
Jelenleg a Budapest Marathon együttműködő promóciós egyezményeket kötött a Prágai, Hamburgi és a Római maratonokkal, és ugyanilyen egyezmények felállításán fáradozik Béccsel és Ljubljaná-val.
Az európaiak nagyon komolyan veszik a maratonfutást. "Volt egy nagyon jó futónk aki 70 évesen futotta le a versenyt," meséli Árpád. "De abbahagyta mert már nem tudta 4 órán belül teljesíteni. Ez nagyon komoly."
A maratonos dolgozók aktívan terjesztik a verseny hírét a külföldi látogatók között is. Budapest városa mintegy 36,000 turistát tud elszállásolni és ahogy egyre több Kelet-európai ország csatlakozik az EU-hoz a határok is egyre inkább elmosódnak, ezen országok fővárosaik pedig pezsegnek az élettől és a fejlődéstől. Gondoljunk úgy Budapestre mint Prága egy közeli unokatestvérére.
További információkért látogassunk el a maraton weboldalára (www.budapest-marathon.hu) vagy írjunk a budapest.run@t-online.hu címre.